6 KEBAIKAN PINJAMAN PERIBADI

Pinjaman peribadi merupakan sejenis pinjaman yang amat popular di kalangan rakyat Malaysia kerana pinjaman peribadi amat mudah untuk diperolehi. Anda tidak perlu memberikan cagaran atau mencari penjamin pinjaman untuk mendapatkan wang tunai. Anda cuma perlu mempunyai skor kredit yang baik dan bukti pendapatan tetap yang menunjukkan anda mampu menyelesaikan pinjaman tersebut. Terdapat beberapa kebaikan dalam membuat pinjaman peribadi yang boleh kita lihat iaitu:

1.  Proses permohonan yang cepat lulus
Kebanyakan peminjam yang bereputasi akan ditawarkan aplikasi pinjaman peribadi dalam talian. Dengan itu, ia akan menjadikan proses permohonan yang selesa dan mudah. Malah, pinjaman peribadi tidak memerlukan banyak dokumen seperti pinjaman yang lain. Walaupun pinjaman peribadi biasanya diproses dengan cepat, adalah lebih baik untuk peminjam menghubungi pemberi pinjaman terlebih dahulu bagi mengetahui berapa lama masa yang akan di ambil, terutamanya apabila wang tunai diperlukan dengan cepat ketika kecemasan.
2.  Kadar faedah yang lebih rendah
Kadar faedah untuk pinjaman peribadi adalah lebih rendah berbanding dengan kadar faedah kad kredit. Bagi pemohon yang mempunyai sejarah kredit yang baik dan boleh dipercayai, kadar pinjaman peribadi mereka akan jadi sangat rendah.
3.  Fleksibiliti dan serba boleh
Sesetengah jenis pinjaman hanya boleh digunakan untuk tujuan tertentu. Sebagai contoh, jika anda membuat pinjaman kereta, satu-satunya cara untuk menggunakan dana adalah dengan membeli kenderaan. Pinjaman peribadi boleh digunakan untuk pelbagai tujuan, daripada menyatukan hutang kepada membayar bil perubatan. Jika anda ingin membiayai pembelian utama tetapi tidak mahu terikat dengan cara anda menggunakan wang tersebut, pinjaman peribadi boleh menjadi alternatif yang baik. Semak dengan pemberi pinjaman anda mengenai penggunaan yang diluluskan untuk pinjaman sebelum memohon.

4.  Untuk simpanan/ pelaburan

Pinjaman peribadi juga adalah untuk mengumpul simpanan dan meletakkan simpanan tersebut dalam instrumen-instrumen pelaburan yang akan mengambil masa mengikut kemampuan anda. Pulangan atau dividen pelaburan juga bergantung kepada jumlah simpanan atau pelaburan yang dibuat. Kerana itu adanya produk seperti ASB Loan untuk memenuhi keperluan seperti ini. Dengan pinjaman peribadi, anda tidak terhad kepada satu instrumen pelaburan sahaja dan terpulang pada anda untuk menilai, institusi pelaburan manakah yang wajar menjadi destinasi pilihan pelaburan anda.
5.  Lebih senang diuruskan
Salah satu sebab mengapa sesetengah orang memohon pinjaman peribadi adalah untuk menyatukan hutang seperti banyak akaun kad kredit. Berbanding dengan kad kredit berganda dengan kadar faedah yang berbeza, tempoh matang pembayaran, dan pemboleh ubah lain, pembayaran bulanan pinjaman peribadi dengan kadar tetap tunggal lebih mudah diuruskan. Peminjam yang memenuhi syarat untuk pinjaman peribadi dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada kad kredit dapat memudahkan pembayaran bulanan mereka dan menjimatkan wang dalam prosesnya.
6.  Tiada syarat cagaran
Pinjaman peribadi tidak bercagar tidak memerlukan cagaran untuk anda mendapat kelulusan. Ini bermaksud bahawa anda tidak perlu menggunakan kereta, rumah atau aset lain sebagai jaminan pembayaran balik dana tersebut. Sekiranya anda tidak dapat membayar balik pinjaman dengan syarat yang dipersetujui dengan pemberi pinjaman, anda akan menghadapi akibat kewangan yang ketara. Pada masa yang sama, anda tidak perlu risau secara langsung menyebabkan kehilangan rumah atau kereta anda.

More To Explore

Uncategorized

Promosi

PEMBIAYAAN PERIBADI COSHARE JUMLAH PEMBIAYAAN 5,000.00 (minimum) – 100,000.00 (maksimum)  TEMPOH PEMBIAYAAN2 tahun (24 bulan) – 12 tahun (144 bulan) SYARAT KELAYAKAN Kakitangan Kerajaan Persekutuan SahajaBerumur 21 tahun – 59 tahun Berjawatan Tetap Bekerja melebihi 6 bulan ke atas Potongan tidak melebihi 60% CTOS tidak melebihi RM50,000.00 ke atasPengesahan majikan (optional) DOKUMEN YANG DIPERLUKANSalinan Kad Pengenalan Salinan slip gaji 1 bulan terkini Penyata

Uncategorized

6 KEBAIKAN PINJAMAN PERIBADI

Pinjaman peribadi merupakan sejenis pinjaman yang amat popular di kalangan rakyat Malaysia kerana pinjaman peribadi amat mudah untuk diperolehi. Anda tidak perlu memberikan cagaran atau mencari penjamin pinjaman untuk mendapatkan wang tunai. Anda cuma perlu mempunyai skor kredit yang baik dan bukti pendapatan tetap yang menunjukkan anda mampu menyelesaikan pinjaman tersebut. Terdapat beberapa kebaikan dalam

Scroll to Top